نظامنامه ارتقای فعالیتهای فرهنگی لرستان تدوین شود/برنامههای فرهنگی دارای هویت و استانداردسازی شود
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی لرستان، علیرضا کلانتر مهرجردی در نشست شورای فرهنگی دانشگاههای لرستان که به میزبانی جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به موضوعات و نقاط عطف سیاسی اجتماعی کشور در دورههای مختلف، اظهار کرد: انتخابات برای کشور ما مانند یک آزمایشگاه است که طراز یک جامعه به محک میآید و خیلی از افراد از این آزمایش و آزمایشگاه، بنا به فهم حق و تکلیف سربلند بیرون آمده و امتحان خود را به خوبی پس میدهند.
وی با اشاره به اینکه انتخابات دارای دو نبش حکمرانی و مردمی است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل تاکنون پرونده درخشانی در این رابطه داشته است، بیان کرد: در یک ارزیابی منصفانه بین کشورهایی که مدعی ارزیابی مردمی بودهاند، همواره ایران اسلامی در میدان مردمی نسبت به آنها مورد توجه و رصد دائمی دیگران بوده و هست و خوشبختانه تاکنون حضور مردم ما از تراز جهانی بالاتر بوده است.
کلانتر مهرجردی با اشاره به اینکه ما شاهد رشد فعالیتهای فرهنگی در مجموعه جهاددانشگاهی و دانشگاههای کشور در دولت سیزدهم و از جمله استان لرستان بودهایم، تصریح کرد: جهاددانشگاهی نهاد خاص مولود انقلاب اسلامی است که هیچ تعلق ملکی و مکانی ندارد جز تعلق به انقلاب اسلامی و مردم و در این خط، همواره خدمتگذار دانشجو و دانشگاه بوده است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با گریزی به نظام معنایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سرمشقهای فکری که مقام معظم رهبری در اختیار مسئولان و فعالان فرهنگی در مقاطع مختلف قرار دادهاند، اضافه کرد: سه محور قطعیتها، شگفتیها و علائم تغییر را میتوان از این سند استخراج کرد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک قطعیت بود که به حضور آگاهانه مردم و رهبری داهیانه امام خمینی(ره) رقم خورد. در ادامه شگفتیهایی به وجود آمد که از جمله آنها میتوان به حضور همیشگیشان در صحنههای مختلف انقلاب مانند راهپیماییها و انتخاباتهای مختلف اشاره کرد و همچنین تربیت شگفتیسازانی مانند شهید تهرانی مقدم و زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی که در تحصیلات خود پای از وطن هم بیرون نگذاشتند و در زمینه علمی و پژوهشی ضمن رصد تحولات و تجربه علمی و کشاندن اندیشمندان به ایران اسلامی، شگفتیهای نوینی آفریدند که این موضوعات را باید به زبان دانشجویان و نسل نو، بیان و منتقل کرد تا امکان تکرار آن در دسترس گردد.
لزوم تحول انقلابی ساختار فرهنگی
کلانتر مهرجردی گفت: نظام تدبیر حوزه فرهنگ در دهه گذشته دچار بحران و رخوت شده است و باید در این زمینه فکری کرد بهترین سخن در این معنا، اشاره به لزوم تحول انقلابی ساختار فرهنگی است که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند. در این زمینه دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی دانشگاههای لرستان میتواند پیشتاز شده و نظامنامه ارتقای فعالیتهای فرهنگی لرستان را به عنوان یکی از کارهای فکری شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی دانشگاههای لرستان با نظر داشت تجربه زیسته تدوین کند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه برنامههای فرهنگی نیز باید مانند برنامههای پژوهشی دارای هویت و استانداردسازی شود، افزود: یکی از ایرادات ما در حوزه فرهنگی این است که از صاحبان و بازیگران اصلی فرهنگی در این سالیان غفلت کردیم، به عنوان نمونه هر کاری در دانشگاه انجام میشود باید از شکلگیری ایده تا اجرا با حضور دانشجویان باشد که قطعاً نتیجه بهتر حاصل خواهد بود.
وی گفت: فعالیتهای فرهنگی دارای سه بخش ساختار، فعل و فرآیند هستند که ما در زمینه ساختار و فعل فرهنگی بد عمل نکردیم ولی ایراداتی داشتیم اما متأسفانه از بخش فرآیند غافل شدهایم.
کلانتر مهرجردی با اشاره به اینکه در انجام فعالیتهای فرهنگی ابتدا باید مخاطب خود را شناسایی کنیم، بیان کرد: دانشجویان و دانشگاهیان بخشی از بدنه جامعه را تشکیل میدهند که ما متولیان فرهنگی این حوزه میتوانیم برنامههای جامع و کاملی برای خانوادههای این نهاد پر عیال برای تأثیرگذاری بیشتر در جامعه داشته باشیم، نمیشود برای دیگران اندیشید ولی از خود غافل شد.
دهه فجر باید قله فعالیتهای فرهنگی دانشگاه باشد
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه ما در این نهاد پنج واحد تخصصی مانند سازمان فعالیتهای قرآنی، سازمان دانشجویان، ایسنا، ایکنا و ایسپا را داریم که یک قرارگاه آماده و در خدمت دانشگاههاست، ادامه داد: دهه فجر قله فعالیتهای فرهنگی دانشگاههاست. باید در این بازه که زمان بین ترم و رفتن دانشجویان است فکر جدی شود و این کار با جابجایی اندک در تقویم آموزشی قابل انجام است، البته چون یک جهت مسئولیت دانشگاه، اثرگذاری در جامعه است، در این مقاطع میتوان روی مخاطبان عام در جامعه برنامههای فرهنگی و متنوعی داشته باشد.
کلانتر مهرجردی با تأکید بر اینکه باید در حوزه بصیرتافزایی کار شود، تصریح کرد: شور و شعور باید در کنار یکدیگر باشند، اگر در اجرای برنامههای فرهنگی فقط شور را در نظر بگیریم، تنها روی حال و آن هم انفرادی تأثیر گذاشتهایم اما اگر روی بصیرت دانشجویان کار کنیم، میتوان هر دانشجو را در مدل گلدکوییستی فرهنگی بر جمع زیادی از دانشجویان مؤثر دانست.