اجرای طرح نوآورانه «روسازی اسفنجی» واحد فناور جهاد دانشگاهی لرستان در خیابانهای خرمآباد
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی لرستان، داریوش بارانی بیرانوند شهردار خرمآباد در آیین رونمایی از طرح نوآورانه روسازی اسفنجی واحد فناور جهاد دانشگاهی لرستان که در یکی از معابر این شهر بهصورت نمونه اجرا شده است، اظهار کرد: برای اولین بار کشورهای آسیای شرقی مانند چین به شهرهای اسفنجی روی آوردند و امروز نیز شهرداری خرمآباد برای اولین بار کاری مبتنی بر دانش انجام میدهد.
وی با اشاره به اینکه طرح روسازی اسفنجی برای اولین بار در ایران و خاورمیانه اجرا میشود، بیان کرد: این واحد فناور از مراکز مرکز رشد جهاد دانشگاهی لرستان بوده که بستری برای رشد و تعالی واحدهای فناور کوچک ایجاد کرده است.
بارانی بیرانوند ادامه داد: خرمآباد را به عنوان شهر پایلوت برای اجرای این طرح میدانیم و از این فناوری میتوانیم در معابر، میادین، مسیرهای دوچرخه و حتی به عنوان آسفالت استفاده کرد.
شهردار خرمآباد با اشاره به اینکه این فناوری آبهای سطحی را جذب و به سفرههای زیرزمینی هدایت کرده و مانع ایجاد سیلابهای ناگهانی میشود، افزود: این طرح میتواند تحولی عظیم در مبلمان شهری خرمآباد باشد.
در این خصوص حمید جعفرینیا، مجری طرح روساز فرمولهشده نیز گفت: مشاهده شده است که رشد و گسترش سطوح غیرقابل نفوذ در حوضههای آبخیز شهرنشینی تهدیدات قابل توجهی برای کیفیت محیطهای طبیعی ساخته است، چنین تهدیدهایی شامل افزایش روان آبهای سطحی ناشی از باران و غیره، کاهش کیفیت آب، حداکثر دمای بالاتر در تابستان، تخریب و نابودی زیستگاههای آبی و خشکی و کاهش جذابیت زیبایی شناختی نهرها و مناظر و نهایت آلودگی شهری است.
وی ادامه داد: راهحل این معضل استفاده از روسازی نفوذپذیر فرموله شده افلاک است که میتواند وسیلهای موثر برای رسیدگی به تعدادی از مسائل زیستمحیطی و حمایت از توسعه پایدار باشد.
جعفرینیا افزود: روسازی اسفنجی افلاک میتواند به نفوذ آب به خاک کمک کند، گرمایش شهری را با جذب کمتر تابش خورشیدی به دلیل تنوع رنگ روشن روسازی فرمولهشده در مقایسه با مواد تیرهتر و ذخیره کمتر گرما به دلیل ساختار منافذ نسبتاً باز محصول کاهش دهد، آبهای زیرزمینی را دوباره پُر کند، به ریشههای درختان اجازه تنفس دهند و در نتیجه درختان بهتر از سطوح دیگر محافظت میشوند و نهایتاً سیلابهای ناگهانی را کاهش دهد.
وی بیان کرد: بدین جهت روسازی ارایه شده در مقایسه با روسازی معمولی و متعارف اجرا شده حال حاضر، حفرههای بیشتری را در سازه خود به دست میآورد که منجر به نفوذ آب و نرخ تبادل هوای بیشتر میشود.